Hoe houd je je accupakket koel bij hoog vermogen?
Ontdek de verschillende koelmethoden voor EV-accupakketten
Bij het bouwen of ombouwen van een elektrisch voertuig (EV) is de temperatuurbeheersing van je accupakket cruciaal. Een goed gekoeld accupakket presteert beter, gaat langer mee en is veiliger. Gebruik buiten het optimale temperatuurbereik kan leiden tot verminderde actieradius, lager vermogen en zelfs veiligheidsrisico’s. Maar hoe zorg je voor effectieve koeling, vooral bij hoge vermogens? Ontdek hier de verschillende koelmethoden voor EV-accupakketten.
Luchtkoeling: Eenvoudig maar beperkt
Luchtkoeling is de simpelste methode, maar vaak ontoereikend voor toepassingen met hoog vermogen. Je bent te afhankelijk van de omgevingstemperatuur en luchtstroom, wat niet altijd optimaal is voor je accu’s. Voor veeleisende toepassingen is luchtkoeling meestal niet voldoende.
Vloeistofkoeling: Efficiënt en aanpasbaar
Vloeistofkoeling is effectiever en biedt meer mogelijkheden tot optimalisatie. Een vloeistofgekoeld systeem vereist meer componenten dan een luchtgekoeld systeem, maar biedt ook meer ruimte voor verbetering.
Twee hoofdmethoden voor vloeistofkoeling zijn:
- Koelbuizen door modules: De Power Battery modules bieden de mogelijkheid om koelbuizen door de modules te leiden. Hierdoor kan koelvloeistof direct door de accumodules stromen voor efficiënte koeling.
- Koelplaten op poolklemmen: Monteer geïsoleerde koelplaten op de hoofdpolen van de modules. Hierbij is het cruciaal om een goede warmtegeleiding van de accu’s naar de polen te garanderen. Deze methode is minder ideaal vanwege de afstand tussen de warmtebron en het koeloppervlak.
Het temperatuurverschil tussen de accu’s en de koelvloeistof bepaalt de mate van warmteoverdracht. Hoe groter dit verschil, hoe effectiever de koeling.
Tips om je vloeistofkoelsysteem te verbeteren:
- Verhoog de stroomsnelheid van de koelvloeistof: Dit vertraagt de temperatuurstijging van de koelvloeistof. Technisch gezien vermindert dit het verschil tussen de inlaat- en uitlaattemperatuur. Gebruik een pomp met een hoger debiet of voeg meer parallelle koelbuizen toe.
- Verlaag de temperatuur van de koelvloeistof: Een lagere vloeistoftemperatuur verhoogt de warmteoverdracht. In extreme gevallen wordt soms zelfs droogijs toegevoegd aan het koelsysteem.
- Gebruik speciale koelvloeistoffen of additieven: Water is de meest gebruikte koelvloeistof, maar er zijn alternatieven en additieven die de warmteoverdracht kunnen verbeteren.
- Spray de radiator met verdampende vloeistof: In de racesport wordt soms CO2 of pure alcohol op de radiator gespoten om de warmteoverdracht via verdamping te vergroten.
- Voeg een airconditioning toe: Een airconditioningsysteem kan het temperatuurverschil tussen het koelsysteem en de warmtebron aanzienlijk vergroten.
Onderdompelkoeling: Geavanceerd maar kostbaar
Bij deze methode dompel je het hele accupakket onder in koelvloeistof. Deze technologie wordt al gebruikt in supercomputers. Het is zeer effectief maar ook duur, vanwege de speciale elektrisch isolerende en thermisch geleidende vloeistof die nodig is. Deze vloeistof moet:
- Elektrisch isolerend zijn
- Thermisch geleidend zijn
- Geen negatieve invloed hebben op de te koelen materialen
Het ontwikkelen van zo’n vloeistof is complex en kostbaar, wat deze methode minder toegankelijk maakt voor de meeste EV-projecten.
Kies de juiste koelmethode voor jouw EV-Project
Voor de meeste EV-projecten is vloeistofkoeling de beste keuze. Het is effectief, aanpasbaar en relatief betaalbaar. De onderdelen voor een vloeistofkoelsysteem zijn algemeen verkrijgbaar en dus relatief goedkoop. Bovendien kun je gemakkelijk experimenteren met verschillende subsystemen om de prestaties te verbeteren.
Als je langdurig maximaal vermogen nodig hebt, is het belangrijk om je koelsysteem zo goed mogelijk te optimaliseren. Houd er rekening mee dat de temperatuur van de accu’s in hoogvermogentoepassingen dicht bij het maximum van 60-70 graden Celsius kan komen. Gebruik boven de 70 graden Celsius is zeer gevaarlijk, dus zorg ervoor dat de temperatuur onder dit niveau blijft.
Wil je advies op maat voor jouw EV-project? Neem dan contact op met onze experts die gespecialiseerd zijn in koelmethoden voor krachtige accupakketten. Zij kunnen je helpen de ideale oplossing te vinden voor jouw specifieke situatie.
Door de juiste koelmethode te kiezen en te optimaliseren, zorg je ervoor dat je accupakket optimaal presteert, langer meegaat en veilig blijft, zelfs bij hoge vermogens. Succes met je EV-project!
Advies op maat voor jouw EV-project
Het kiezen van de juiste koelmethode voor jouw elektrische voertuig kan behoorlijk uitdagend zijn. Bij Power Battery ontwikkelen we een unieke koelmethode voor batterijpakketten met hoog vermogen.
Neem gerust contact met ons op als je vragen hebt over jouw project, of vraag een consult aan.